En dag jeg vil huske!

(Ebba, skrevet 3. jan, Rodney Bay, St. Lucia)

I går ( 2 jan ) var hele gjengen på ekspedisjon. Den startet allerede klokka 9 på morgningen da vi ble hentet av en liten båt som tok oss til en havn. Det var ikke så lang tur, men fortsatt lang nok til å kunne få sett oss litt rundt. Ved havna var det mange mennesker som solgte ting. Det var som ett lite marked. Dessverre kjøpte vi ingenting. Etter en liten stund kom taxien. Den var veldig stor, jeg tror det var plass til 11 i den hvis jeg husker riktig. Den var avkjølende og luktet som ny bil. Det var jo en stor lettelse siden vi skulle sitte der i tre kvarter. Under turen stoppet vi ett par ganger for å trekke litt frisk luft. Da vi endelig kom fram luktet det promp. Vi hadde nemlig kommet fram til midten av en vulkan. Det kom en slags illeluktende røyk som luktet som råtnede egg blandet med muggost som har gått ut på dato. Gassen var giftig og derfor var det nok beroligende for alle da guiden sa at jo mere det luktet jo mindre konsentrasjon var det, altså siden det luktet så mye var gassen IKKE farlig for oss å puste inn. Denne vulkanen hadde ikke hatt utbrudd på over 200 år og lavaen lå 1000 m under bakken. I kildene var det 100 grader, det hadde gått an å koke egg der, men med den fargen på vannet var ikke akkurat det så fristende. Ekspedisjonen fortsettet. Taxien ventet på oss på det avtalte stedet bare at denne gangen var ikke akkurat taxien så veldig avkjølende. Vi kjørte til en foss. Fossen rant ned i ett lite kjern hvor det gikk an å bade. Det var kjempe gøy og koselig å stå under fossen. Vannet var kaldere men det beste var at det var helt ferskt. Å bade i ferskvann er jo ikke akkurat noe man gjør hver dag 😉

Etter det var det ikke så veldig mye mer interessant som skjedde så dere skal få slippe å høre om det =-)

Da jeg våknet i dag hadde vi allerede begynt å kjøre til ett nytt sted. Selv om jeg sov en god stund var det fortsatt nesten 7 timer igjen av turen. Vi skal nemlig kjøre i 12 timer i dag. Når jeg skriver dette er det ikke så lenge igjen. Bare to timer eller noe. Det beste som har skjedd i dag er at for ikke så lenge siden så vi DELFINER! Det er første gangen jeg ser dem i virkeligheten. De var super mange og de svømte langs båten. Ikke jeg, mamma, pappa eller Albert trodde vi skulle få se dem så tidlig. Det var helt fantastisk. Den følelsen av å være nær ett så fritt og vakkert dyr på så nær avstand var helt utrolig. PS: Jeg hilste fra deg til delfinene Tiril 😉

Akkurat nå seiler vi forbi øya der den første filmen av Pirates of the Caribbean ble spilt inn. Det er jo litt kult da.

Håper alle fikk en fin dag på skole og jobb etter juleferien. Klem EbbaIMG_1281

Albert peker på St. Lucias kjente fjell: The Pitons (Petit Piton og Gros Piton).

Svovelrøyk og kokende jernsulfat i vulkanen.

Ebba og Albert i fossen

Albert i fossen

Under seilasen fra St. Lucia til Bequia fikk vi besøk av delfiner (tegnet av Albert).

8 thoughts on “En dag jeg vil huske!

1. Grattis til Sjøkaptein Mauland-far på denne merkedag🎉❤️😀!! Mange klemmer fra Kleist-Olsens i Tønsberg:)

2. En hälsning till er alla långt hemifrån! Det är så roligt att läsa om era upplevelser (jag får träna mig på norska!) och se fina foton. Det känns lite som om vi kan följa med på resan, men på avstånd förstås. Ha det fortsatt riktigt härligt och sköt om er!
    Kram från Inger och Jan i Borås

3. Ser helt fantastiskt ut! Så kul med delfiner! Hälsa Albert att han är väldigt duktig till att tegne och du Ebba skriver så fint! Njut vidare på eran stora resa. Kram från Molly, Stellan, Caroline och Jon